zaterdag 3 juli 2021

Hulphond do's and don'ts

Sinds kort is mijn hulphond in opleiding Lux bij mij. 
Maar wat betekent dat nou eigenlijk, een hulphond?

Een hulphond/assistentie hond, is er voor ADL en psychische klachten. 
In mijn geval is ze er vooral voor mijn psychische klachten waaronder PTSS. 
Lux leert mijn spanning aan te voelen, te signaleren, mij helpen met nachtmerries en herbelevingen en met overprikkeling. 
Lux is pas net in opleiding en moet dit allemaal nog gaan leren. 

Als Lux met mij mee is of als we aan het trainen zijn heeft zij een geel hesje aan met daarop: Niet aaien, niet afleiden. 
Dit betekent dat Lux op dat moment aan het werk is en niet afgeleid mag worden. 

Afgelopen vrijdag ging ik bloedprikken. Lux ging voor het eerst met mij mee en ik vond het spannend. Maar Lux deed super haar best en bleef rustig bij mij en ging tussen mijn benen liggen. Let op: ze had haar gele hesje aan en nog een tuig waarop ook staat dat ze niet geaaid mag worden of afgeleid. 
De vrouwen van de bloedafname vonden haar suuuuper schattig en begonnen gelijk te aaien, waarbij ze zeiden: ja wij mogen haar toch wel aaien! 

Ik durfde hier niet tegenin te gaan, maar Lux was, logisch, meteen afgeleid. Ik kreeg haar niet mee en de vrouwen bleven haar aaien. Lux is een pup van 10 weken en ik snap dat ze hartstikke schattig en leuk is, maar ze heeft niet voor niets een hesje om waarop staat: Niet aaien en afleiden. 

En mensen denken misschien: ach dat is een pup, die moet het toch nog leren. 
Ja, inderdaad. Ze moet het nog leren en mensen kunnen ons daarbij helpen door Lux geen aandacht te geven en niet te aaien als ze haar hesje om heeft. En nee, dat is niet zielig. Geloof me, ze krijgt thuis genoeg knuffels en aaien. 

Als wij aan het trainen zijn of ergens heen gaan, leidt het ons en vooral Lux af als mensen haar allemaal willen aaien en tegen haar gaan praten. Hierdoor is Lux niet meer gefocust op mij en zijn wij uit contact. 

Wat kan je dus doen: 
Lux niet afleiden en niet aaien als je ons ziet en ze haar hesje om heeft. 

Do's: 

- geen aandacht geven. 
- Niet afleiden.

Don'ts:

- Afleiden
- Aaien
- Aandacht geven




1 opmerking:

  1. Ik kan nog steeds niet geloven dat ik niet weet waar ik moet beginnen, mijn naam is Juan, ik ben 36 jaar oud ik kreeg de diagnose genitale herpesziekte, ik verloor alle hoop in het leven, maar net als alle andere zocht ik nog steeds naar een genezing zelfs op internet en daar ontmoet ik Dr. Ogala ik kon het eerst niet geloven maar ook mijn schok na enige toediening van zijn kruidengeneesmiddelen ik ben zo blij om te zeggen dat ik nu genezen ben ik moet dit wonderbaarlijke delen ervaring, dus ik zeg tegen alle anderen met genitale herpesziekten, neem voor een beter leven en een beter milieu contact op met Dr ogala via e-mail: ogalasolutiontemple@gmail.com je kunt ook bellen of WhatsApp +2348052394128

    BeantwoordenVerwijderen